Poštovane koleginice i kolege,
U prostorijama Nezavisnog samostalnog sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja Srednjobosanskog kantona u Travniku, dana 09.11.2024.godine, održana je 18. sjednica Upravnog odbora Nezvisnog samostalnog sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja Srednjobosanskog kantona.
Sjednici je prisutvovala većina članova Upravnog odbora kao i predsjednik Nadzornog odbora.
U okviru predloženog, dopunjenog i usvojenog dnevnog reda, date su određene informacije, iznesena mišljenja, date primjedbe, izneseni prijedlozi, prihvaćene konstatacije, zauzeti stavovi, usvojeni zaključci i donesene odluke:
- Usvajanje zapisnika sa 17. sjednice Upravnog odbora Nezavisnog samostalnog sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja Srednjobosanskog kantona
Zapisnik sa 17.sjednice Upravnog odbora sačinila je Jasminka Mavrković u svojstvu imenovanog zapisničara Upravnog odbora, te je isti usvojen u preloženom tekstu.
- Informacija u vezi inicijative Sindikata prema Vladi Srednjobosanskog kantona po pitanju Budžeta za 2025. godinu
Sindikat je u okviru Koordinacije sindikata obrazovanja SBK i u okviru Koordinacije sindikata koji zastupaju radnike joji plaću primaju iz Budžeta SBK, Vladi Srednjobosanskog kantona uputio zahtjeve za sastanke – pregovore na kojima će se sporazumno utvrditi osnovica za plaće u 2025.godini.
Prema nezvaničnim informacija koje ima Sindikat, Vlada ima namjeru da se Budžetom za 2025.godinu planiraju sredstva za plaće u visini od 425KM.
Temeljem ove informacije, Upravni odbor je konstatova sljedeće:
- Osnovica od 425 KM je osnovica koja je utvrđena na nivou Federacije Bosne i Hercegovine za 2024.godinu i koju su tada Sindikati zahtjevali ali Vlada Srednjobosanskog kantona nije prihvatila nego je jednostrano utrvrdila osnovicu od 410 KM.
- Sigurni smo da će se Budžetom za 2025. godinu Vlada Federacije BiH utvrditi višu osnovica od trenutne (425 KM) te će zaposleni u Srednjobosanskom kantonu ponovo imati nižu osnovicu od osnovice utrveđene na nivou Federacije Bosne i Hercegovine.
- Svi Sindikati Srednjobosanskog kantona su jedinstveni u zahtjevu da osnovica za plaće prati osnovicu koja se utvrdi na nivou Federacije Bosne i Hercegovine.
- Upravni odbor zahtjeva od Vlade Srednjobosanskog kantona konstuktivan socijani dijalog i sporazumno utvrđivanje osnovice za plaću, koja će biti obostrano prihvatljiva.
- Informacija u vezi okončanja prvog ciklusa ocjenjivanja učitelja, nastavnika, profesora i stručnih saradnika u osnovnim i srednjim školama Srednjobosanskog kantona, te početak prvog krugau drugom ciklusu
Nakon uvodnog izlaganja predsjenika Uprevnog odbora, te članova Komisije, konstatovano je i zaključeno sljedeće:
- Sindikat je podržao donošenje Pravilnika i konstuktivno učestvovao u njegovoj pripremi i implementaciji.
- Problem koji je nasto zbog nekonzistentnosti Komisije koje je radila za srednje škole koje nastavu izvode na bosanskom jeziku se produbio i doveo u pitanje okončanje procesa.
- Zajednička komisija koja je trebala izvršiti reviziju potencijalnih kandidata za zvanja je postigla načelnu saglasnost u cilju okončanja procesa.
- Članovi kmisije koji su radili za sve osnovne škole i za srednje škole koje rade po hrvatskom NPiP su potpisali zapisnik ,te je ostalo da isti potpišu članovi Komisije koji su radili za srednje škole koje rade po bosanskom NPiP, jer su dali načelnu saglasnost na broj potencijalnih kandidata za zvanja.
- Upravni odbor očekuje od Ministarstva obrazovanja, mladih, nauke, kulture i sporta da se ova aktivnost što skorije okonča i da se zaslužnim kandidatima izdaju rješenja o zvanju.
- Upravni odbor podržava aktivnosti koje se odvijaju u okviru drugog ciklusa u prvom krugu ocjenjivanja, te konstatuje da je stručno – pedogoški nadzor od strane savjetnika tekao bez problema.
Analizirajući sve dosadašnje aktivnosti Upravni odbor smatra sljedeće:
U okviru Ministarstva obrazovanja i kod predstavnika srednjih škola koje rade po bosanskom NPiP postoje pojedinci i grupe koje nastoje opstruirati Pravilnik, sa ciljem njegovog stavljanja van snage. Stavljanjem van snage ovog Pravilnika bi se ukinuo status nastavnika a zvanja bi se dodjeljivala bez relevantnih kriterija gdje bi srevilnost, poslušnost, politička pripadnost bili odlučujući elementi da zvanja.
Ovim pristupom bi Pravilnik postao suprotnost sam sebi pa bi umjesto afirmacije kvaliteta rada, stručnosti, kreativnosti i inovativnosti postao sredstvo za prijetnje, ucjenje, nagradu za lojalnost i srevilnost, što je pogubno za nastvani proces i same nastavnike.
- Ratmatranje aktivnosti u vezi raspisivanja konkursa za upražnjena radna mjesta u osnovnim školama
Zakonom o osnovnoj skoli je utvrđeno da se za sva radna mjesta nastavnika i stučnih saradnika mora javni rapisati konkurs.
Kolektivnim ugovorom za osnovne škole je utvrđeno da se konkurs raspisuje na neodređeno vrijeme u slučju postojanja pune norme ili više od 50% pune norme sati, dok u drugim okolnostima se raspisuje konkurs na određeno vrijeme.
Zakonom o radu je predviđeno da u izuzetnim okolnostima a u cilju nesmetanog odvijanja radnog procesa, poslodavac može sa radnikom zasnovati radni odnos na 60 dana dok se ne obezbjede uvjeti za raspisivanje konkursa.
Ova odredba se zloupotrebljava od strane Vlade, Ministarstva i škola tako što se posljednje vrijeme u školama ne raspisuje konkurs za upražnjena radna mjesta u augustu nego se zaključe ugovori o radu na 60 dana, da bi se to kasnije konkursom „pokrilo“.
Vlada Srednjobosanskog kantona je usvojila Zaključak da daje saglasnost na prijem zaposlenih „ kako ne bi dolazilo do samovoljnog i nepotrebnog prijema u školama“, iako Vlada nema tu zakonsku mogućnost da daje saglasnost na prijem radnika u škole. Naime, Vlada ima zakonsku mogućnost jedino da daje saglasnost na izbor direktora škole a ne radnika.
Uticaj Vlade na škole zakonski je utvrđen tako što imenuje članove Upravnoh odbora po određenom pravilniku i daje saglasnost na imenovanje direktora, dok bi sve ostale aktivnosti u školi trebale biti autonomne u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Slanje zahtjeva za saglsnost je u stvari centralizacija informacija o slobiodnim radnim mjestima na koje stranke upućuje kandidate pri tome ih selektiraju na osnovu pripadnosti ili ne pripadnosti stranci.
Direktori škola su u tom procesu samo izvršioci nečijih nečasnih ranji, tako što dobiju imena osoba koje trebaju primiti i onda to pokušavaju „legalizirati“.
Ova „procedura“ je tolko postala bizarna da se iste stide i pojedini učesnici ovog nešasnog posla.
Posljedica ovakvog „prijema“ su:
- Obrazovani mladi ljudi gube potpuno povjerenje u institucije sistema
- Promoviše se neznanje umjesto stručnosti
- Primarno geslo u sistemu je „bolje je slušati i ćutati nego znati i pričati“
- Sve manji broj ljudi želi da se bavi ovom časnom i humanom djelatnošću
- Mladi ljudi poslije ovakvih „ procedura“ odlučuju na napuste zemlju
- Sve veći broj ljudi koji rade duži period u obrazovanju sa riješenim radno pravnim statusom napuštaju obrazovanje, prelze u neke druge djelatnosti ili trajno napuštaju zemlju
Sve ovo se čini i pored Uredbe o prijemu u javnom sektoru u Srednjobosanskom kantonu, koja sama po sebi pravno upitna a moralno neodrživa.
Sindikat osuđuje ovaj vid grubog kršenja propisa a iznad svega kršenje ljudskih prava i moralnih načela, te insistira da se utvrde relevantni kritriji za prijem zaposlenih.
- Razmatranje pravilnika o sistematskom pregledu zaposlenih u osnovnim i srednjim školama u na području Srednjobosanskog kantona
Upravni odbor je konstatovao da je većina škola provela sistematski pregled u skladu sa Pravilnikom o sistematskom pregledu zaposlenih u osnovnim i sredjim školama.
Postoji određeni broj škola koje to nisu učinile, te su iste su obavezne da to učineu toku godine u terminu definisanom zaključenim ugovorom sa nadležnom zdravstvenom institucijom.
Sistematski pregled je obaveza škole i pravo radnika, te se isti mora provesti u skladu sa Pravilnikom, uprotivnom slijedi odgovornost za posljedice.
- Informacija u vezi (ne)obilježavanja 5. oktobra-Svjetskog dana nastavnika
U skladu sa odlukom Upravnog odbora, izvršena je priprema organizacije obilježavanja 5. okotobra -Svjetskog dana nastavnika, te je bilo prijavljeno više od 140 učesnika.
Zbog nesreće koje su izazvale poplave, Sindikat je bio prinuđen da otkaže obilježavanje ove manifestacije.
Upravni odbor je kosnstatovao i zaključio:
- Pojedne podružnice i pojedinci, samoinicijativno pokretali određene aktivnosti bez odluke organana Sindikata,te na taj način stvarali konfuziju među članovima.
- Obilježavanje 5. okotobra se moglo održti sa pijetetom prema žtrvama a poštovanjem prema profesiji u skladu sa prilagđenim programom, na način koji se taj isti dan obilježio u većini Kantona.
- Upravni odbor podjeća da donesene odluke ostaju na snazi dok se iste ne suspenduju, koriguju ili izmjene, te se na taj način treba postupati u svim situacijama.
- Obaveze sindikalnih podružnica vezano za okončanje 2024.godine
Sve sindikalne podružnice su obavezne do 10.01.2025.godine održati izvještajnu sjednicu na kojoj će ozmeđu ostalog biti razmotreno:
- Izvještaj o radu sindikalne podružnice za 2024.godinu
- Program rada i djelovanja za 2025.godinu
- Izvještaj o finansiskom poslovanju za 2024.godinu
Sindikalni povjerenik je obavezan da najkasnije do 15.1.2025.godine , ovjeren finansijski izvještaj na utvrđenom obrascu dostavi računovodstvenom servisu na mail:
- Tekuća pitanja
Predsjednik Upravnog odbora je informisao članove da je advokat Sindikata izvršio sve potrebene radnje vezano za upis vlasništva kupljenog objekta, te je isti uknjižen u vlasiništvo Sindikata.
S poštovanjem, predsjednik Muhamed Pajić